; ; Skip to main content Skip to search

Case

SNØ

Bakgrunn

Snøporten er utbygger av Snøbyen som ligger sentralt til ved Lørenskog stasjon, hvor SNØ er første byggetrinn.

Byen som skal omkranse SNØ er et unikt og nyskapende prosjekt med kunnskapsklynge innenfor sportsrelatert næringsvirksomhet. I tillegg blir det hotell, serveringssteder, forretninger og boliger.

Visionen til SNØ var å skape verdens råeste helårsarena for snøopplevelser. Dette satte standarden for hva som måtte til for å skape en kundeopplevelse utenom det vanlige.

Snøporten er eierselskapet bak utviklingen av området og prosjektet med investorene Selvaag AS, Canica, Oslo Pensjonsforsikring, Malling, Baumann, og Lørenskog Kommunale Pensjonskasse.

Utfordringer

SNØ var et prosjekt hvor man kjempet mot minusgrader, dødsforaktende høyder og strenge tidsfrister for å levere en spektakulær digital opplevelse til SNØ, verdens største innendørs skihall i nærheten av Oslo. I tillegg til utstyret er den innvovative og fremtidsrettede beviste innholdsstrategien like engasjerende som de utrolige nye bakkene.

Senteret åpnet i januar 2020 og kan skilte med 36 000 m2 snødekte bakker og løyper, ideelt for slalåm, snowboard og langrenn for både nybegynnere og profesjonelle året rundt.

Løsning

Digital Signage Awards: Winner

Prosjektet startet i juni 2018. Med tonnevis av fast is som dekket fundamentet, krevde den digitale løsningen at fiber og kabler skulle spesifiseres under den første planleggingsfasen, uten sjanser til å endre noe når isen var på plass! Pronto TV leverte en fremtidsrettet løsning som kunne vokse med lokalet for å lette infotainment, live kamerastrømmer fra arenaen, live TV og integrering av sosiale medier og bilder i sanntid.

Den visuelle skjermløsningen besto av tre store P 3,9 Expromo LED-skjermer, plassert øverst, midt og nederst i hovedhellingen, alle med et IP 56-belegg for å beskytte dem mot under-null temperaturer.

Flaggskipskjermen øverst i storhoppområdet er 40m2 og de to andre er begge 35m2. LED-skjermen øverst flyttes som en hengende enhet over langrennsløypene for bedre utnyttelse. LED-skjermene er koblet til fiber fra et eksternt IT-knutepunkt utenfor skiarenaen, og hver har sin egen spiller og PC, med innhold administrert fra en sentralisert plattform.

Teamet sto overfor en utfordrende installasjon med temperaturer på -16 grader, iskald snø fra snøkanoner og de måtte krysse de bratte bakkene med alt utstyret, noe som ga prosjektet et ekstra lag med kompleksitet. 11,7 tonn stål, satt på plass ved hjelp av mobile kraner, og massive fundamenter holder LED-skjermene på plass. Profesjonelle klatrere måtte skalere mer enn syv meter med de 75″ skjermene for å sikre dem trygt til stolpene.   

Totalt åtte Samsung OH75 utendørsskjermer er satt opp langs skiheisen. Inne kjører 21 LG 4K-skjermer 24/7 med  wafinding, informasjon og reklame, samt dynamisk innhold som endres for de forskjellige tidene på dagen.  

Jørn Olsen, markeds- og analysesjef forklarer:  

«Håndtering av stålet under disse forholdene var utrolig farlig. Mye avansert planlegging gikk inn for å gjøre dette prosjektet vellykket. Vi jobbet sammen med arkitektene for anlegget fra veldig tidlig i prosessen for å sikre at alt vi trengte ble tatt med i, da det ikke var rom for feil. Alt ble fullført i tide til lanseringen, og løsningen har fortsatt plass til å vokse med SNØ, med elementer som de ikke bruker ennå, men vet at de kan utvikle seg til.»   

Ole Christian Mork, kommersiell direktør i Snø kommenterer:  

«Vi er glade for å ha mottatt denne prisen sammen med ProntoTV, og vi ser frem til å fortsette samarbeidet med dem. Skjermene byr på fantastiske muligheter, og vi gleder oss til å bruke dem når folk er tilbake i bakken.»

VIL DU VITE HVORDAN VI KAN HJELPE DEG MED DIGITAL SIGNAGE?

;